Här kan du läsa om Gullspångs kommun på lättläst svenska

Du kan ringa till kommunen  på telefonnummer 0506-360 00. Du kan ringa mellan måndag och fredag från klockan 8.00 på morgonen till 16.30 på eftermiddagen.

Man kan lätt komma till Gullspångs kommun från Sveriges två största städer. Det är 30 mil till Stockholm och 25 mil till Göteborg. Det är lätt att ta sig hit med bil, buss eller tåg.

I Gullspångs kommun bor cirka 5 tusen personer. 

Det finns 5 samhällen i Gullspångs kommun. De är Gullspång, Hova, Otterbäcken, Skagersvik och Gårdsjö.

Du känner väl till Korta nyheter?

Det är en lättläst webbtidning för hela Skaraborg. Länk till Korta nyheter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vem bestämmer i kommunen?

Det är kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen. I kommunfullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna. Vid varje val röstar människorna i Gullspångs kommun på det parti de vill ska bestämma här.

Hur många politiker från varje parti som får vara med i kommunfullmäktige beror på hur många röster varje parti får.

En av politikerna kallas kommunalråd. Kommunalrådet arbetar på kontoret i Hova. Här träffas också kommunfullmäktige en gång i månaden. Du är då välkommen att komma hit och lyssna på när politikerna pratar om viktiga frågor. Det går även bra att se det via webb-TV.

Vad finns det för arbeten och företag i Gullspångs kommun?

Det finns många företag här. Fyrahundra människor arbetar åt kommunen. Andra stora arbetsplatser är Moelven Vänerply, Partex, Nimo-Verken, och Jonsac.

Skolor och utbildning

I Gullspångs kommun finns 2 grundskolor. I Gullspångs kommun finns 3 förskolor.

Lärcentrum är för vuxna elever äldre än 20 år. På Komvux kan man få den utbildning man saknar från grundskolan eller gymnasieskolan. Här finns också Svenska för invandrare, SFI.

Vården och omsorgen

Gullspång kommun ger vård till de äldre människor som behöver det och till personer med funktionsnedsättning. De kan få bo i vård- och omsorgsboende eller gruppboende. De kan också få hjälp med att klara sig hemma. De kan få personlig hjälp eller hemsjukvård.

Personer med funktionsnedsättning får det stöd och den service de behöver av kommunen. Det kan vara en bostad med särskild service eller att få vara med i daglig verksamhet.

Socialtjänsten i Gullspångs kommun

Kommunen sköter det sociala arbetet. Det är stöd åt vuxna eller barn som behöver hjälp från en socialförvaltning. Det kan vara att få hjälp mot ett missbruk eller att få hjälp med pengar.

Sjukvården i Gullspångs kommun

Det är landstinget som sköter sjukvården. På vårdcentralen finns också apotek.

Att bo i Gullspångs kommun

Gullspångs kommun har det kommunala bostadsbolaget Gullspång Bostäder. Av Gullspång Bostäder kan du hyra bostad.

Kulturen, naturen och fritiden

I kommunen finns många olika föreningar. I både Hova och Gullspång finns ett bibliotek. Där kan man låna böcker, skivor, filmer och läsa tidningar från hela världen. Här finns också datorer som man kan surfa på internet med.

Det finns mycket vackert att se på i kommunen. Man kan vandra, fiska och bada.

Gullspångsälven rinner genom Gullspång.

Idrott

Det finns två idrottsplatser i kommunen med fotbollsplaner.

På vintern spelar man bandy på is i Otterbäcken.

Cykel, buss och tåg

Det är lätt att cykla i kommunen eftersom det finns många cykelvägar och cykelleder.

Du kan ta buss till Gullspångs kommun.

Du kan resa till och från Hova med tågen som går på Kinnekullebanan.

Sidan senast uppdaterad: