Hjälp till barn och unga

Information om hur barn och unga kan få hjälp vid olika svåra situationer.

Akut hjälp

Har du som ung problem med alkohol eller droger? Du kan då vända dig till socialtjänsten för att få råd och stöd.

Om du är under 18 år har du även möjlighet att vända dig till någon i elevhälsoteamet som lotsar dig vidare, för att få hjälp, råd och stöd. När du är under 18 år så sker allt arbete tillsammans med dina vårdnadshavare.

Barn- och elevhälsa

I Sverige är råder förbud mot förtryck eller att utsätta någon annan människa för våld och hot. Detta strider mot de mänskliga rättigheterna och svensk lagstiftning. Känner du igen dig på något av nedanstående eller behöver prata med någon är du välkommen att ta kontakt med socialkontoret eller någon av stödlinjerna. Kontakt till dessa hittar du under Relaterad information här på sidan. På flera av stödlinjerna finns det möjlighet att tala på flera olika språk.

Har du begått en kriminell handling? Av olika skäl kan man hamna i situationer som leder till att man på något sätt bryter mot lagen.

Socialtjänsten tillsammans med skolorna och polisen arbetar med att förebygga kriminalitet hos ungdomar. De stödjer också föräldrar och ger råd kring sådant som händer under ungdomars tonårstid.

Om du blivit utsatt för brott

Har du blivit utsatt för brott kan du få stöd och hjälp av barnhandläggarna på Individ- och familjeomsorgen.

En kris som inte blir löst på ett bra sätt kan leda till psykisk ohälsa. Den kan utlösas av allvarliga psykiska påfrestningar som att en vän eller nära anhörig dör. Genom kommunen kan du få hjälp att hantera kris och sorg.

Upplever du en kris beror det ofta på att det har hänt något allvarligt i livet som är svårt att hantera. En kris kan utlösas efter allvarliga psykiska påfrestningar, som att en nära anhörig dör, att man är med om en olycka, upplever en katastrof eller att något annat oförutsett inträffar.

Kris är inte detsamma som psykisk sjukdom men om den inte blir löst på ett bra sätt kan den leda till psykiskt lidande.

Försök prata med någon vuxen som du har förtroende för. Du kan prata med någon på skolan eller inom socialtjänsten. Du kan få hjälp bland annat från

• Familjestödsenheten
  • Elevhälsoteamet
  • Barnhandläggare Individ- och familjeomsorgen

Alla sexuella handlingar som görs mot någon, inför någon eller som en person får någon annan att göra mot sin vilja, är sexuella övergrepp. Har du blivit utsatt kan du få hjälp.

Om man är under 15 år har ingen äldre tonåring eller vuxen rätt att göra något sexuellt med eller mot en, även om man själv vill eller tar initiativ. Det är brottsligt. Ett barn har inte heller rätt att ta på ett annat barn mot dess vilja.

Om du blivit utsatt för sexuella övergrepp

Har du blivit utsatt för sexuella övergrepp kan du ta kontakt med barnhandläggaren på Individ och familjeomsorgen som kan ge dig hjälp och stöd.

Om du är vuxen och misstänker eller vet att ett barn är utsatt

Om du är vuxen och misstänker eller vet att ett barn är utsatt bör du genast kontakta barnhandläggaren på Individ och familjeomsorgen och berätta. Du kan ringa eller skriva ett brev. Du har rätt att vara anonym.

Är du tveksam om du ska göra en anmälan eller inte kan du kontakta barnhandläggaren på Individ och familjeomsorgen och rådfråga om hur du ska göra utan att nämna vem det gäller.

Om dina föräldrar bestämmer sig för att inte längre bo tillsammans kanske du känner dig arg och ledsen. Dina föräldrar kanske behöver hjälp att komma överens. Av kommunen kan du och dina föräldrar få hjälp och stöd.

Det är mycket som ska bestämmas när föräldrar bor på olika håll. Vårdnaden, var du ska bo och hur kontakten med den andre föräldern ska se ut är viktiga frågor för föräldrarna. Det är också viktigt att de lyssnar på dig och hur du känner det.

Föräldrar kan få hjälp att komma överens

Föräldrar kan få hjälp att komma överens med stöd av familjerätten.

Behöver du också någon att prata med?

Behöver du också någon att prata med? Du kan alltid vända dig till Elevhälsoteamet, familjestödsenheten eller till individ och familjeomsorgens barnhandläggare.

Om du ofta känner dig stressad och besväras av det kan du få hjälp.

Stress kan till exempel bero på att du har det jobbigt hemma eller att du har svårt att koppla av från dataspel eller sociala medier. Om du har varit med om stora påfrestningar som krig och flykt eller dödsfall i familjen kan det också leda till stress.

Du kan få hjälp genom Familjestödsenheten. I skolan är det ofta skolsköterskan som möter och uppmärksammar om någon är stressad. Kontakta skolsköterskan eller kuratorn på din skola. Du eller dina föräldrar kan självklart också prata med din klasslärare eller mentor.

Publicerad: 04 januari 2024 Uppdaterad: 28 februari 2024